Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Lämna klagomål – så gör du
-
Så här lämnar du in ett klagomål
För oss på Sparbanken Göinge är det viktigt att du som kund är nöjd med både vårt bemötande och med våra produkter. Är du missnöjd är den enklaste och snabbaste vägen för att få hjälp att kontakta ditt närmaste bankkontor alternativt Kundcenter Privat på 0771-221122 eller Kundcenter Företag på 0771-334433.
Ring eller besök något av våra kontor och anmäl ditt klagomål.
Beskriv ditt klagomål, vad som hänt och vad du tycker är fel.
Besked om bankens beslut
Vi tar hand om ditt klagomål enligt banken rutiner och återkommer till dig med ett beslut så fort som möjligt,
-
Om du inte är nöjd med svaret från bankkontoret eller Kundcenter
Om du inte är nöjd med det svar du får på kontoret kan ärendet prövas på nytt. Du skall då skriva till bankens Klagomålsansvarige med adress:
Sparbanken Göinge
Klagomålsansvarig
Box 103
288 22 VinslövBeskriv vad du tycker är fel och vilket kontor du varit i kontakt med.
-
Om du fortfarande inte är nöjd
Om du efter omprövning av bankens Klagomålsansvarige inte är nöjd med bankens slutliga beslut, kan du vända dig till nedanstående instanser. Du kan alltid vända dig till dessa instanser efter bankens första beslut.
Om du är företagskund kan du enbart vända dig till allmän domstol för vidare prövning.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
arn.seARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser. Den som gör en anmälan betalar en avgift. Avgiften är 150 kronor per anmälan. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.
Konsumentvägledning
Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00
konsumenternas.seSjälvständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.
Allmän domstol
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
domstol.seSärskild information
Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen/mobilbanken och det har uppstått en tvist som du inte har kunnat lösa med banken har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning.
I formuläret på onlineplattformen ska du ange följande mejladress till banken: kundombudsmannen@swedbank.se
Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på Konsument Europas webbplats, konsumenteuropa.se
Behandling av personuppgifter
Om du känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du rättighet att kontakta Sparbanken Göinge med frågor, begäran om registerutdrag, begäran om återkallande av samtycke samt begära att få göra gällande andra rättigheter. Vill du framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter eller avslag på någon av tidigare begärda rättigheter kan du skriftligen kontakta Sparbanken Göinges dataskyddsombud:
Dataskyddsombud
Sparbanken Göinge
Box 103
288 22 VinslövMer information avseende personuppgiftsbehandling samt ytterligare kontaktvägar finns på Sparbanken Göinges hemsida. Du har också rättighet att framföra klagomål avseende behandling av personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att behandlingen av dina Personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.
Sparbanken Göinge - behandling av personuppgifter
Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se